dubbelvraag

han

dubbelvraag

Berichtdoor han » 24 Nov 2016 22:59

x
xx
AB9xxx
Axxx

Niemand kwetsbaar, viertallen.

a. Rechts opent 1K, jouw beurt, wat doe je?

b. Je zit in de eerste hand, wat open je?
Ik bied voortaan alleen nog maar normaal.

ericj

Re: dubbelvraag

Berichtdoor ericj » 25 Nov 2016 08:22

a. 3Ru , b. Pas te sterk voor 3Ru denk ik maar voor 3 Ru zou ik me ook niet schamen.

Krijn

Berichtdoor Krijn » 25 Nov 2016 09:05

1R
3R

beetje gek misschien...

Korlov

Berichtdoor Korlov » 25 Nov 2016 11:45

3 !D

2 !C (sterk of zwakke 2 in !D ) met bijkomend voordeel dat het mogelijke ruitencontract in de goede hand komt.

JCH

Berichtdoor JCH » 25 Nov 2016 11:50

In beide gevallen 2D.

pat

Berichtdoor pat » 25 Nov 2016 18:56

a. 1R

b. 2K (zwakke 2 of sterk)

han

Berichtdoor han » 26 Nov 2016 22:15

Zowel Krijn als Pat preempten wel in de eerste hand, maar niet na een opening van rechts. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, het preemptieve effect is duidelijk minder na hun opening, en ze kunnen je makkelijker opknopen.

Aan de andere kant, bij een preempt in de eerste hand is het risico veel groter dat je een manche mist, want deze hand is een stuk sterker dan de gemiddelde niet kwetsbare preempt. Na een opening van de tegenstanders is dat gevaar natuurlijk kleiner.

In de praktijk volgde ik 3R, en rechts zat een beetje vast met AVxxxx VTx x Txx (zie andere onderwerp). Hij bood 3S, en mijn partner verhoogde naar 5R met xx AHxxx HTxxx x. Nu hadden de tegenstanders de keuze tussen 5SX, wat maar liefst vijf down kan, en 5RX+1. Ze kozen voor het laatste, en toen ze geen schoppen startten had ik zelfs alle slagen.

Vincent

Berichtdoor Vincent » 27 Nov 2016 11:25

han schreef:Zowel Krijn als Pat preempten wel in de eerste hand, maar niet na een opening van rechts. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, het preemptieve effect is duidelijk minder na hun opening, en ze kunnen je makkelijker opknopen.
.

Niet mee eens. Na een 1H of 1S opening is het preeemptieve effect bewezen minder. Na een vage 1K opening wil je juist snel preempten. Je weet na 1K al zeker dat je niet tegen de maat preempt. Enigszins vergelijkbaar is (1R)-2/3K. Dat doe je iets sneller omdat de tp hierna het vaak lastig heeft.
Ik zou dus eerder preempten na een 1K opening rechts dan in de eerste hand. Ik weet niet of ik aan tafel 3R had geboden, maar je verdient de gewonnen punten er wel mee.

Wat betreft openen in de eerste hand: In de eerste hand preeempt je ook in enkele gevallen tegen de maat en omdat je veel verdediging hebt, preempt je niet tegen erg hoge scores (slem) van de tegenpartij. Dat betekent niet dat preempten niet tot een goed resultaat kan leiden, maar het aantal goede scenario's is minder. Met deze hand zou ik in de eerste hand dan ook passen.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell

Meike

Berichtdoor Meike » 27 Nov 2016 13:46

Vincent schreef: Ik weet niet of ik aan tafel 3R had geboden, maar je verdient de gewonnen punten er wel mee.

Welke gewonnen punten? We speelden tegen de par-score en verloren hiermee de match, omdat het 6rui voor ons was...

han

Berichtdoor han » 27 Nov 2016 18:24

Ja was een duur spel, 750 tegen 920.

han

Berichtdoor han » 27 Nov 2016 18:38

Niet mee eens. Na een 1H of 1S opening is het preeemptieve effect bewezen minder. Na een vage 1K opening wil je juist snel preempten.

Beweer je nu dat zo'n 1K opening zo vaag is dat de tegenstanders het na zo'n opening nog moeilijker hebben over een preempt dan als ze nog niets hebben geboden?

Kun je me een link sturen naar dat genoemde bewijs trouwens, ik ben er niet bekend mee.

Je weet na 1K al zeker dat je niet tegen de maat preempt.

Ja dat argument schreef ik ook.

Vincent

Berichtdoor Vincent » 27 Nov 2016 20:16

han schreef:
Kun je me een link sturen naar dat genoemde bewijs trouwens, ik ben er niet bekend mee.

Als je vergeet te redoubleren, hoef je dat niet op mij af te reageren.
Je kunt altijd nog 6R bieden als ze naar 5S lopen.
En daarnaast ben ik als niet wiskundige een stuk minder geïnteresseerd in bewijzen dan jij.

Oftewel, misschien heb je wel een punt.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell

Onno
Site Admin

Berichtdoor Onno » 28 Nov 2016 12:07

Volgens mij bedoelde Vincent dat het effect van een preempt tegen een vage 1K hoger is dan tegen 1M, en daar geloof ik wel in.

Reese noteerde hierover in de kantlijn van een van zijn manuscripten dat hij dit elegant had bewezen, maar hij is jammergenoeg daarna vergeten dat bewijs ook daadwerkelijk te publiceren.

han

Berichtdoor han » 28 Nov 2016 12:36

Onno schreef:Volgens mij bedoelde Vincent dat het effect van een preempt tegen een vage 1K hoger is dan tegen 1M, en daar geloof ik wel in.

Dat geloof ik ook zeker.

Terug naar “Bieden”