Verzet

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2013 00:32

Verzet

Bericht door Marten » 05 Feb 2013 12:41

De regels van het spel zijn te vinden op http://en.wikipedia.org/wiki/The_Resist ... arty_game)

Vanavond zal ik de rollen doormailen. We spelen met 7 mensen, in de volgende volgorde (met dank aan random.org):

Meike*
Hopje
ruurd
JCH
JWO
Vincent
alien

Er zijn 3 spionnen. De grootte van de missies is 2/3/3/4*/4, waarbij de vierde missie alleen faalt als er minstens 2 FAALs gespeeld worden.

De persoon met het sterretje is de huidige leider en kiest een team. Alleen vetgedrukte orders tellen. Voor je order zet je welke ronde het is, en de hoeveelste teamsuggestie. Voorbeeld:

M2.3: Joris, Korlov, Han

Dit is een team voor de tweede missie, en het derde voorstel voor het team dat deze missie gaat doen (dus er zijn al twee teams afgestemd).

Nadat er een team is voorgesteld mag iedereen mij mailen of je VOOR of TEGEN bent, in de vorm M2.3: TEGEN. Graag bij elke mail naar mij over dit spel replyen naar mijn mailtje naar jullie met je rol, zodat ik in gmail per persoon 1 grote thread heb met alle informatie. Ik maak de stemming openbaar zodra iedereen gemaild heeft; je mag ook nog veranderen nadat je mailt.

Als een meerderheid voor is gaat dit team de missie doen, anders wordt de volgende persoon leider en suggereert een ander team. Zodra een team een missie gaat doen mag iedereen in de missie mij mailen. De verzetsleden zijn verplicht om SUCCES te mailen. Zodra ik alle mailtjes binnen heb, maak ik bekend hoeveel mensen (maar niet wie!) SUCCES en hoeveel mensen FAAL hebben gestemd. Ook alle verzetsleden moeten mij mailen, ondanks dat ze alleen maar SUCCES kunnen mailen, omdat het anders meteen duidelijk is als er een spionloos team is. Nadat het team terug komt spelen we de volgende ronde waarin de persoon na de vorige leider de nieuwe leider wordt.

Voor de duidelijkheid: voor, tijdens en na elke beslissing mag er volop gediscussieerd worden.

Communicatie buiten het forum is toegestaan: het enige wat streng verboden is, is dat de spionnen elkaar prive vertellen of ze een FAAL of een SUCCES kaart spelen als ze in missies zitten, of elkaar op enige wijze duidelijk maken dat een andere spion een FAAL danwel een SUCCES kaart moet spelen. Mochten de spionnen dit toch willen communiceren, moet dat via het forum. Wat natuurlijk ook niet mag is om een geheimtaal af te spreken en vervolgens op het forum met die geheimtaal dat elkaar duidelijk maken, of andere van dit soort tructjes, maargoed, dat is hopelijk wel duidelijk.

Hier nog wat tips van de irc pagina waar ik soms speel:
--- TIPS FOR RESISTANCE ---

Get on the team - As a resistance operative you need to get on the mission teams, letting even a single spy on the team is enough to make it fail. The leader gets to propose team members, but everyone gets a vote. If the leader's proposal doesn't get enough votes then the next player becomes the leader and gets to propose a new team.

Build trust in yourself - A good resistance player not only determines who the spies are, but also builds trust in themselves. The best way to build trust is to explain to others what you are attempting to do and why. When interrogated the spies can stumble in their web of deceit and expose themselves.

Trust no one - If you don't trust everyone on the team then strongly consider rejecting the proposed Mission Team. Good resistance players will usually use three or more votes per round, carefully watching who is voting yes and asking them why. Remember the spies know each other and sometimes you can catch them approving a vote just because a spy was on the proposed team.

Use all the information available - Information in The Resistance comes at multiple levels. First are players' voting patterns, second are Mission results, and third are cues that you can discern from player interactions. Resistance Operatives must use all the information at hand to root out the Spy infestation.

--- TIPS FOR SPIES ---

Act like the resistance - The resistance players are out to get you - think fast and remember if you act and vote like a resistance player you will be harder to spot. All the resistance operatives will want to go on the missions, and so should you.

Change your MO - From game to game spies can get stuck in predictable patterns of behavior, such as never failing the first mission. If the resistance operatives can predict your behavior, they are more likely to uncover your identity.

Never give up - Even if you are caught as a spy, you still have a valuable role to play in keeping the other spies safe. Use your status as a known spy to create confusion and discontent among the resistance operatives while protecting the remaining undercover spies.
Laatst gewijzigd door 2 op Marten, in totaal 6 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Re: Verzet

Bericht door Marten » 06 Feb 2013 15:03

De rollen zijn verdeeld (met wederom dank aan random.org)! Als het goed is hebben jullie allemaal een mailtje gehad met als subject "Resistance" en als tekst "Je bent verzet." of "Je bent spion samen met Joris en Han" (waarbij Joris en Han hier de andere 2 spionnen zijn); mocht dat niet zo zijn trek even aan de bel. In alle mailcommunicatie naar mij graag replyen naar de boom gegenereerd door deze email.
Laatst gewijzigd door 1 op Marten, in totaal 6 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
JWO
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2012 08:59

Bericht door JWO » 06 Feb 2013 16:09

Ik lees ook over "Plot" kaarten, als een uitbreiding op het spel. Lijkt me ook wel interessant.

Wat betreft de regel over niet spreken over 'FAAL' of 'SUCCES', ik neem aan dat de spionnen wel mogen afspreken dat ze bv de strategie gebruiken dat ze de eerste missie standaard laten slagen. Of is dat ook al buiten de lijntjes? Ik denk dat het best lastig wordt voor de spionnen om niet over een grens te gaan...

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Bericht door Marten » 06 Feb 2013 16:16

JWO schreefCOLONIk lees ook over "Plot" kaarten, als een uitbreiding op het spel. Lijkt me ook wel interessant.

Wat betreft de regel over niet spreken over 'FAAL' of 'SUCCES', ik neem aan dat de spionnen wel mogen afspreken dat ze bv de strategie gebruiken dat ze de eerste missie standaard laten slagen. Of is dat ook al buiten de lijntjes? Ik denk dat het best lastig wordt voor de spionnen om niet over een grens te gaan...
Jouw regel is duidelijk in tegenspraak met
Communicatie buiten het forum is toegestaan: het enige wat streng verboden is, is dat de spionnen elkaar prive vertellen of ze een FAAL of een SUCCES kaart spelen als ze in missies zitten, of elkaar op enige wijze duidelijk maken dat een andere spion een FAAL danwel een SUCCES kaart moet spelen.
want het maakt duidelijk dat de spion SUCCES moet spelen. Mij lijkt het totaal niet lastig voor de spionnen om dit niet toen: de beslissing of SUCCES of FAAL gespeeld wordt moet je gewoon overlaten aan de spion(nen) zelf die in de missie zitten.

Gebruikers-avatar
JWO
BerichtenCOLON 238

Bericht door JWO » 06 Feb 2013 16:18

Gotcha. Dus de strategie die je als spionnen buiten het forum kunt afspreken is voornamelijk gericht op zorgen dat je zoveel mogelijk een spion in een missie krijgt.

Lijkt me een heel interessant spel.

Gebruikers-avatar
JCH
BerichtenCOLON 975
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2011 09:41

Bericht door JCH » 06 Feb 2013 16:31

hoi Marten,

Communicatie buiten het forum is toegestaan: het enige wat streng verboden is, is dat de spionnen elkaar prive vertellen of ze een FAAL of een SUCCES kaart spelen als ze in missies zitten, of elkaar op enige wijze duidelijk maken dat een andere spion een FAAL danwel een SUCCES kaart moet spelen. Mochten de spionnen dit toch willen communiceren, moet dat via het forum. Wat natuurlijk ook niet mag is om een geheimtaal af te spreken en vervolgens op het forum met die geheimtaal dat elkaar duidelijk maken, of andere van dit soort tructjes, maargoed, dat is hopelijk wel duidelijk.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk, mag je dus ook niet door subtiel te formuleren zonder afspraken duidelijk maken wat je kiest?
Onze spelleider had bv ooit iets als vincent onverwacht en loeihard een ruurdje toen hij voeler was.

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Bericht door Marten » 06 Feb 2013 16:42

JCH schreefCOLONhoi Marten,

Het is mij nog niet helemaal duidelijk, mag je dus ook niet door subtiel te formuleren zonder afspraken duidelijk maken wat je kiest?
Onze spelleider had bv ooit iets als vincent onverwacht en loeihard een ruurdje toen hij voeler was.
Over het forum mag alles. Maar niet in de communicatie van de spionnen onderling.

Gebruikers-avatar
Vincent
BerichtenCOLON 2235
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2012 18:58
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Bericht door Vincent » 06 Feb 2013 19:59

Ik heb me er een beetje in verdiept. Ik laat het allemaal maar gebeuren, ben benieuwd! Zal dadelijk een avatar aanmaken voor de duidelijkheid.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Bericht door Marten » 06 Feb 2013 21:15

We zijn begonnen! Zie de tweede post in deze draad.

Meike, stel een team voor om de missie te gaan doen.

Ter herhaling: de volgorde is

Meike*
Hopje
ruurd
JCH
JWO
Vincent
alien

Gebruikers-avatar
Vincent
BerichtenCOLON 2235

Bericht door Vincent » 06 Feb 2013 21:20

Mooi, ik ben verzet, dat maakt het stemmen gemakkelijker. Maakt de kans ook weer groter dat er linkmichels onder de spionnen zitten. JWO lijkt me bijvoorbeeld niet eerlijk. Ruurd en Alien kraak ik wel.
Itt tot bij weerwolven weet nu al de helft van de rest van de deelnemers dat ik de waarheid spreek. Ik ga vooruit :-).
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell

Gebruikers-avatar
Vincent
BerichtenCOLON 2235

Bericht door Vincent » 06 Feb 2013 21:23

En 20 mogelijke boevencombinaties... een stuk gemakkelijker dan weerwolven ook nog eens

Gebruikers-avatar
Vincent
BerichtenCOLON 2235

Bericht door Vincent » 06 Feb 2013 21:47

Stemt degene die een missie voorstelt ook zelf mee?
Lijkt er wel op ( niets over stakende stemmen)

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Bericht door Marten » 06 Feb 2013 21:57

Vincent schreefCOLONStemt degene die een missie voorstelt ook zelf mee?
Lijkt er wel op ( niets over stakende stemmen)
Iedereen stemt mee en dus ook de leider, die ook mag tegenstemmen mocht dat gewenst zijn.

Bij een even aantal spelers is er een meerderheid nodig, dat is dus >50%. Bij stakende stemmen gaat het team dus niet door.

Gebruikers-avatar
JWO
BerichtenCOLON 238

Bericht door JWO » 06 Feb 2013 22:02

Vincent schreefCOLONMooi, ik ben verzet, dat maakt het stemmen gemakkelijker. Maakt de kans ook weer groter dat er linkmichels onder de spionnen zitten.
Doublet.
Vincent schreefCOLONEn 20 mogelijke boevencombinaties... een stuk gemakkelijker dan weerwolven ook nog eens
En nogmaals doublet.

Vervolgens moest ik drie keer lezen voor ik Vincents vraag begreep. Het ene stemmen (op de teamsamenstelling) is het andere stemmen (tijdens de missie) niet.

Heb zelf een paar weken geleden Les Miserables gezien, dus ik weet alles van La Resistance! Zwaai de vlag, zing mee: "La liberté!"

Gebruikers-avatar
Meike
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2012 15:13

Bericht door Meike » 06 Feb 2013 22:06

Ok leuk het is begonnen. Ik zit met Vincent in het verzet, dus ik stel voor:

M1.1: Meike en JW

BUTTON_POST_REPLY