Verzet

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2013 00:32

Re: Verzet

Bericht door Marten » 18 Feb 2013 08:39

Ik mis nog 1 stem.

Gebruikers-avatar
JCH
BerichtenCOLON 975
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2011 09:41

Bericht door JCH » 18 Feb 2013 09:49

alien schreefCOLONsorry hopje, ik had mijn beslissing al genomen.
ik wilde alleen JCH nog de kans geven zich te verdedigen
dat heeft hij niet gedaan

de argumenten:

+ voor hopje: met hopje-jw-meike als wolven, waarvan er 2 in de eerste 2 ronden moeten, zou Meike dan niet eerder Hopje kiezen in ronde 1 en dan 2X succes stemmen? De ronde erop neemt hopje uiteraard weer meike mee en dat ziet er dan allemaal heel logisch uit. en meike is wolf, ze heeft zich een paar keer versproken. jw is wolf. met hopje als derde wolf hadden ze een beter alternatief.

+ voor hopje: zijn strategie als boer in zijn positie is veel beter te snappen dan die van jch

+ voor hopje: de strategie van hopje als wolf. hij zou dan toch wel voor de geweldige uitgangspositie 1/3 wolf bekend uit 5 zijn gegaan?

+ voor hopje: De 'hindsight post' van JW maakt hopje, nu in de wetenschap JW=wolf, volgens mij witter. Ik denk niet dat JW ons op een boodschap van zijn medewolf zou hebben geattendeerd, ik denk dat hij hopje erbij probeert te lappen. Het is vooral de manier van JW, zonder er te veel nadruk op te leggen. Hij had niet eens gezien dat er meer hints waren. hij heeft een bommetje gedropt en er verder niks mee gedaan. Ook brengt meike de hopje-hints nog ter sprake, later, als ze geen aandacht meer krijgen.

+ voor hopje: hopje is veel actiever dan jch en gaat inhoudelijkere confrontaties aan

+ voor hopje: de online 'tip' van JW dat Hopje gewoon drie moet kiezen waarvan hij denkt dat ze verzet zijn lijkt me een wolvenadvies aan een boer: als wolf probeert hij nu hopje te motiveren de ‘boeren’ uit missie 1 mee te nemen.

+ hopje gaat op het laatst heel erg mee met JW. Zou hij dat doen als wolf? JW is op dat moment bijna ontmaskerd, als wolf weet hopje dat.

+ voor hopje: hopje is het meest actief van de twee gedurende het hele spel

- tegen JCH: ik kon geen echte plussen voor JCH vinden (speltechnisch bedoel ik dan :))

- tegen JCH: hij heeft wel tijd om te ruzzlen maar niet om te posten:)

- tegen hopje: zowel meike als jw proberen een missie zonder hopje logisch te maken, dat is wel echt zorgwekkend
Dit is ronduit belachelijk. Ik heb niets gedaan waaruit zou blijken dat ik Spion ben en heb mijzelf wel degelijk verdedigd. Ik hoop dat deze missie er niet door heen komt.

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Bericht door Marten » 18 Feb 2013 09:58

m5.1 vincent-ruurd-alien-hopje

Meike: TEGEN
Hopje: VOOR
ruurd: VOOR
JCH: TEGEN
JWO: TEGEN
Vincent: VOOR
alien: VOOR

Uitkomst: SUCCES SUCCES SUCCES SUCCES

Het verzet (Hopje, ruurd, Vincent en alien) wint 3-2!

Gebruikers-avatar
JCH
BerichtenCOLON 975

Bericht door JCH » 18 Feb 2013 09:59

Marten schreefCOLONm5.1 vincent-ruurd-alien-hopje

Meike: TEGEN
Hopje: VOOR
ruurd: VOOR
JCH: TEGEN
JWO: TEGEN
Vincent: VOOR
alien: VOOR

Uitkomst: SUCCES SUCCES SUCCES SUCCES

Het verzet (Hopje, ruurd, Vincent en alien) wint 3-2!
Ik vind het ook heel raar dat Ruurd nergens na zaterdag gepost heeft.

Gebruikers-avatar
JCH
BerichtenCOLON 975

Bericht door JCH » 18 Feb 2013 10:00

JCH schreefCOLON
JWO schreefCOLONHuh? Geslaagd? Ik begrijp nu al helemaal niet meer waarom Alien door Vincent zo als "verzet" gezien wordt. Alweer voorgestemd?

Natuurlijk stem ik tegen, ik verdenk Meike er sterk van spion te zijn. Dit omdat de spionnen vorige ronde het blijkbaar prima vonden dat Meike en ik op missie gingen. En nu vinden de spionnen het blijkbaar weer prima.

Ik weet niet hoor, maar dat lijkt me geen goed teken. We mogen 5 (!) keer een teamsamenstelling beoordelen, maar we doen er twee keer maar eentje? Info lijkt me zinvoller voor het verzet dan voor de spionnen, want die hebben de info al.
Ik denk vrijwel hetzelfde als Hopje, gewoon het eerste potje proberen rechtvooruit te winnen. Ik snap niet echt waarom JW tegen stemt want hij heeft samen met Meike de eerste missie tot een succesvol eeinde gebracht. Ben jij er zo zeker van dat Hopje spion is? Je wil als held bestempelt worden als de missie ondanks jouw aanwezigheid faalt?
Ik denk dat ik hier naar JW en Meike gehint heb. Iig dat was mijn bedoeling.

Gebruikers-avatar
JCH
BerichtenCOLON 975

Bericht door JCH » 18 Feb 2013 10:00

Goed gedaan Alien, Ruurd, Vincent en Hopje. Al snap ik de finale beslissing niet.

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Bericht door Marten » 18 Feb 2013 10:12

Mijn observaties:

Het was een lastig potje voor de spionnen toen Vincent Meike's dubbelspionmissie al snel verdacht vond, want Vincent was al snel enorm vertrouwd. De suggestie dat er 2 spionnen in missie 1 zaten is nooit echt weggeweest, en dat was erg nadelig voor de spionnen.

In de tweede missie was het duidelijk dat er precies 1 FAAL gespeeld moest worden door Meike en JW. Ik had zelf verwacht dat JW FAAL zou spelen en Meike SUCCES, omdat JW tegen had gestemd en Meike voor - dat leek mij een logische gedachtegang. Maar mijn mening werd niet gedeeld door zowel Meike als JW, want Meike stemde FAAL en JW TEGEN; het belangrijkste is dat ze op 1 lijn zaten, en dat zaten ze blijkbaar.

Zoals JW al aangaf rond ronde 2 is een aspect te weinig naar voren gekomen: het gebruiken van de stemming van gefaalde missies. Dit potje waren er extreem weinig stemmingen en dat maakte het toch nog lastig voor het verzet op het eind. Het is inderdaad over het algemeen beter om elke missie eerst een paar stemrondes te doen, dan heb je veel meer informatie later. Een goed voorbeeld hiervan leek mij missie 5.1, waar het nog steeds niet duidelijk was wie van Hopje en JCH het verzet was. Volgens mij was het beste voor het verzet hier om Alien een voorstel te laten doen en dan te zorgen dat alien, ruurd en Vincent TEGEN stemmen. De hop buiten de missie zal zeker TEGEN stemmen en dan faalt de missie, en zo zie je hoe Meike en JW stemmen. Zoals het nu ging stemden ze TEGEN en dus heb je een sterk vermoeden dat Hopje inderdaad het vierde verzet is, zonder meteen te commiteren.

Over het algemeen hadden jullie teveel het idee dat de eerste stemming van elke missie cruciaal was, en daarom duurde de stemmingen ook zo lang denk ik. Het spel werkt beter als mensen sneller missies voorstellen en sneller stemmen, maar vaker tegen stemmen, dat houd de dynamiek hoger en geeft ook meer informatie om mee te werken.

Gebruikers-avatar
ruurd
BerichtenCOLON 959
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2011 15:04
CONTACTCOLON

Bericht door ruurd » 18 Feb 2013 10:47

yeah....

ik heb wel overleg gehad met Vincent en Alien. Maar ben niet/nauwelijks op het forum geweest. Ik moest zondag werken.

Gebruikers-avatar
ruurd
BerichtenCOLON 959
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2011 15:04
CONTACTCOLON

Bericht door ruurd » 18 Feb 2013 11:09

Marten schreefCOLONMijn observaties:

Het was een lastig potje voor de spionnen toen Vincent Meike's dubbelspionmissie al snel verdacht vond, want Vincent was al snel enorm vertrouwd. De suggestie dat er 2 spionnen in missie 1 zaten is nooit echt weggeweest, en dat was erg nadelig voor de spionnen.

In de tweede missie was het duidelijk dat er precies 1 FAAL gespeeld moest worden door Meike en JW. Ik had zelf verwacht dat JW FAAL zou spelen en Meike SUCCES, omdat JW tegen had gestemd en Meike voor - dat leek mij een logische gedachtegang. Maar mijn mening werd niet gedeeld door zowel Meike als JW, want Meike stemde FAAL en JW TEGEN; het belangrijkste is dat ze op 1 lijn zaten, en dat zaten ze blijkbaar.

Zoals JW al aangaf rond ronde 2 is een aspect te weinig naar voren gekomen: het gebruiken van de stemming van gefaalde missies. Dit potje waren er extreem weinig stemmingen en dat maakte het toch nog lastig voor het verzet op het eind. Het is inderdaad over het algemeen beter om elke missie eerst een paar stemrondes te doen, dan heb je veel meer informatie later. Een goed voorbeeld hiervan leek mij missie 5.1, waar het nog steeds niet duidelijk was wie van Hopje en JCH het verzet was. Volgens mij was het beste voor het verzet hier om Alien een voorstel te laten doen en dan te zorgen dat alien, ruurd en Vincent TEGEN stemmen. De hop buiten de missie zal zeker TEGEN stemmen en dan faalt de missie, en zo zie je hoe Meike en JW stemmen. Zoals het nu ging stemden ze TEGEN en dus heb je een sterk vermoeden dat Hopje inderdaad het vierde verzet is, zonder meteen te commiteren.

Over het algemeen hadden jullie teveel het idee dat de eerste stemming van elke missie cruciaal was, en daarom duurde de stemmingen ook zo lang denk ik. Het spel werkt beter als mensen sneller missies voorstellen en sneller stemmen, maar vaker tegen stemmen, dat houd de dynamiek hoger en geeft ook meer informatie om mee te werken.
Vincent, Alien en ik heben nog gedacht om tegen deze missie te stemmen. Wij dachten dat de spionnen dat ook wel zouden bedenken en allemaal voor zouden stemmen.

De reden waarom we kozen voor Hopje was met name dat hij missie 3 echt niet zou snappen als boer en JCH wel, omdat Hopje behoorlijk onder druk heeft gestaan.

Verder was de keuze van Hopje om met 3 wolven in de missie te gaan wel heel vreemd. Het enige enge vond ik dat Onrust en hij wel heel hard begonnen te lachen toen ik aan Onrust vroeg of hij dit zou verzinnen...

Ik ben vooral blij dat die gluiperige JWO niet gewonnen heeft.

Toen ik met JCH/Hopje zaterdag kletste, had ik al een lichte voorkeur voor Hopje.

Gebruikers-avatar
Vincent
BerichtenCOLON 2235
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2012 18:58
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Bericht door Vincent » 18 Feb 2013 11:17

Met dank aan Arnhem zullen we maar zeggen. Overigens had nog een ander plannetje kunnen werken nu alle spionnen tegen hebben gestemd ( voor een keuze gaan, tegenstemmen en kijken wat de spionnen doen) Maar wellicht waren de tegenstemmen mede ingegeven door het feit dat 10 dagen lang genoeg was.Vond het een erg leuk spel. Voor hetzelfde geld hadden de spionnen gewonnen. De hint van Jacco had ik uiteraard wel zien staan, maar niet zo geïnterpreteerd. Achteraf lijkt alles een stuk gemakkelijker :-).
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell

Gebruikers-avatar
Vincent
BerichtenCOLON 2235
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2012 18:58
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Bericht door Vincent » 18 Feb 2013 11:19

En Marten bedankt uiteraard, voor de leiding en het introduceren van het spel!
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell

Gebruikers-avatar
alien
BerichtenCOLON 476
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2012 23:19

Bericht door alien » 18 Feb 2013 11:40

JCH schreefCOLONGoed gedaan Alien, Ruurd, Vincent en Hopje. Al snap ik de finale beslissing niet.
:)

Snap dat je nog enige hoop had op rrd.
Vroeg hem of hij het wist na zaterdag en ik kreeg 'geen idee' en 50/50 :p
Be yourself and be nice. or, be nice and you can be yourself:)

Marion
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2013 11:08

Bericht door Marion » 18 Feb 2013 11:43

Leuk spel!

Ik heb het snel doorgelezen en het was ook heel leuk om te zien hoe de verhoudingen veranderden, en de spionnen in het nauw werden gedreven.
Het is ook wel interessant wat er zou zijn gebeurd als er in de eerste missie 1 faal kaart gespeeld zou worden, dan zouden Meike en JW de rest van het spel tegen elkaar kunnen spelen en zou het misschien lastig zijn te ontmaskeren wie van de twee de spion was.

Het duurde bij mij wel even voor het kwartje viel dat er in het begin al 2 spionnen in de missies zaten, maar toen vielen de puzzelstukjes wel in elkaar. Het was ook raar dat Meike JW verdedigde dat hij bijna geen wolf kon zijn -> had tegen zijn eigen missie gestemd, maar dat Meike anders zelf wolf zou zijn, want Gerbrand die als wolf twee "zekere" boeren aan zou wijzen voor zijn missie en dan ging tegenstemmen was wel een beetje te gek.

Goed gespeeld iedereen! Volgende keer doe ik graag mee.

Gebruikers-avatar
Marten
BerichtenCOLON 507

Bericht door Marten » 18 Feb 2013 13:38

ruurd schreefCOLON
Marten schreefCOLONMijn observaties:

Vincent, Alien en ik heben nog gedacht om tegen deze missie te stemmen. Wij dachten dat de spionnen dat ook wel zouden bedenken en allemaal voor zouden stemmen.
Het punt is dat Meike+JW niet weten of jullie er allemaal mee eens zijn. Stel dat alien overtuigd is dat Hopje verzet en stemt voor, is maar Vincent en Ruurd twijfelen en stemmen tegen met het idee dat ze later alsnog deze missie kunnen lanceren. Als Hopje nu de derde spion was, kunnen Meike+JW het spel nu winnen door voor te stemmen. Dus het tegenstemmen van Meike+JW is niet gratis.

Dit werkt natuurlijk alleen als het niet al van te voren bekend is hoe iedereen zal stemmen. Dus daarom is het vaak handig om gewoon zonder veel discussie M5.1 (of 4.1, 3.1) te lanceren en te kijken hoe er gestemd wordt, dan krijg je vaker zuivere informatie.

Gebruikers-avatar
Meike
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2012 15:13

Bericht door Meike » 18 Feb 2013 13:46

Gefeliciteerd verzet!

Jullie hebben het erg goed gedaan. Het was vooral lastig dat Vincent en Ruurd zo snel vertrouwd werden, anders hadden we denk ik heel wat betere kansen gehad. Het was misschien niet zo handig van mij om JW te kiezen, maar ik had er niet zo lang over nagedacht, ik was het al van plan en toen we spionnen waren dacht ik ach ik doe het gewoon nog. En je moet ook niet nooit je medespion aanwijzen natuurlijk, dan komt daar ook informatie uit. Ik wist ook helemaal niet of die missie door zou gaan natuurlijk.

We hadden misschien wat beter kunnen overleggen als spionnen. Zo was het misschien wat handiger geweest als Jacco tegen ons had gestemd. We kwamen een beetje in een lastig parket omdat Ruurd-Elianne-Vincent elkaar vertrouwden en als we daar allemaal tegen waren zou Hopje wel eens de juiste conclusies kunnen trekken, dus ik dacht maar dat ik het beste mijzelf op kon offeren en doen of ik het er ook mee eens was (maar ik kon natuurlijk de missie niet door laten gaan). Ik denk dat als we daarna de missie van Jacco er doorheen hadden gekregen, jullie het wel moeilijker hadden gekregen, omdat jullie dan nog tussen JW, JCH en Hopje de boer moesten zoeken. Alleen had JW zich ws erg verdacht gemaakt door voor te stemmen... Je moet als spion echt de hele tijd nadenken wat voor argumenten je voert, bij weerwolven hoef je alleen maar te zeggen ik ben goed, maar hier moet je nadenken wat voor combinaties je in de toekomst wil gaan steunen en dat maakt het leuk maar ook lastig. Ik vind het wat dat betreft wel echt leuk, er is veel meer informatie, wat het vind ik wel een leuk spel maakt. We hebben ook erg gelachen als spionnen, zeker toen de "hints" van Hopje boven tafel kwamen :).

Ik zal nog even op wat opmerkingen van anderen reageren.

BUTTON_POST_REPLY