B.C. Wakkerdam

BUTTON_POST_REPLY
Bob!
BerichtenCOLON 364
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2013 12:35

B.C. Wakkerdam

Bericht door Bob! » 20 Sep 2015 11:15

B.C. Wakkerdam

De Wakkerdams Bridgeclub heeft een groot probleem. Dit keer gaat het niet om de wolven die op de loer liggen wanneer de leden na afloop van een clubavond huiswaarts keren, maar om een nog veel venijnigere en gluiperige soort ongedierte: Bridgeclub Wakkerdam heeft last van valsspelers!

Waar vroeger op de clubavond een serene stilte de soundtrack was voor getergde contemplatie overstemt een kakafonie van gekuch en getik nu elke gedachte. Bij het hanteren van de boards lijkt al het gezwaai en gezwabber erop alsof de leden druk in de weer zijn om Boeings veilig over de taxibaan te loodsen. Spelers die voorheen nog niet in staat waren om het woord “snit” te spellen slagen er nu op wonderbaarlijke wijze telkens de Jxxx onschadelijk te maken.

Er moeten maatregelen getroffen worden om het gespuis in hun kraag te vatten…maar hoe?

In Wakkerdam zijn ze niet wars van een vraatzuchtig volksgericht!
De voorzitter komt in al zijn wijsheid tot het volgende plan: elke week wordt er een toernooitje georganiseerd en de mensen die het podium halen worden het dak op gebonjourd. Zonder valsspelen is het immers onmogelijk om dusdanig hoog te eindigen! De leden kiezen dan welk van deze verdachte spelers het dak af wordt geduwd richting de hongerige roedel.

Deze methode om vals spel te bestraffen lijkt bij nadere studie echter niet heel effectief. De hele incentive om vals te spelen is immers verdwenen en het toernooi zal verzanden in een chaos van puntendumping.

Er wordt daarom voor een alternatieve strategie gekozen.

Tijdens het wekelijkse toernooitje belanden de drie spelers die laatste zijn geworden in de gevarenzone*. Een van hen zal, na stemming van de leden, het dak af worden gegooid richting de hongerige wolven.

Er wordt echter nog een tweede moment ingelast waarop er van een verdachte speler afscheid wordt genomen. Hoorde je R. tijdens het toernooi iets te vaak hoesten? Komt B. op eigen kracht nooit boven de 50%? Dergelijke rationele argumenten zullen de basis zijn van een (hopelijk) wetenschappelijke discussie die tot de terminale royering van een tweede lid zal leiden.
De persoon die het toernooi wint is immuun tijdens dit volksgericht. Als de stemmen staken dan beslist hij/zij welke van deze spelers zal moeten verdwijnen.

Elke week wordt op deze manier van twee mensen afscheid genomen totdat de laatste gluiperige valsspeler aan de wolven is geofferd….of totdat er geen enkel eerlijk lid meer over is.

Er is echter een kleine complicatie. Aangezien handsignalen, morse-gekuch of gejongleer met de tray niks oplevert in een individueel toernooi** waar je geen afspraken met je maat hebt kunnen maken, hebben de valsspelers een andere manier gevonden om een oneigenlijk voordeel te behalen: ze hebben de database gehackt en zijn vooraf volkomen op de hoogte van de spelverdelingen van de handjes die tijdens het toernooi zullen worden gespeeld****.

Deze spelverdelingen (of delen hiervan) kunnen door de valsspelers anoniem aan andere spelers gedeeld worden. Als je zelf alles goed doet maar je maat bakt er niks van dan beland je immers nog steeds op het dak!
Hiermee worden de eerlijke leden ook verleid om zich aan de verboden vrucht te wagen. Een spelletje +12 impen of -8*** zou immers je leven kunnen redden.
Uiteraard mogen de valsspelers ook misinformatie verstrekken.
Spelers kunnen ervoor kiezen om het aanbod van deze informatie met de rest van de groep te delen, maar ook om dit te verzwijgen. Goudeerlijke leden kunnen een poging doen om de valsspelers op te sporen door zelf ook wat anonieme mailtjes de deur uit te sturen.

In de speurtocht naar de valsspelers zal het morele kompas van de eerlijke leden flink op de proef worden gesteld. Het is een loopgravenoorlog tussen goed en kwaad. Schone handen zal niemand na afloop hebben.

Tijdens het toernooi wordt valsspelen niet bestraft. Ook voorheen eerlijke leden zouden er dus voor kunnen kiezen om via skype een bepaalde verdediging te finetunen. Maar wat heeft de club eraan als de twee valsspelers zijn gepakt maar tegelijkertijd vier andere leden zijn gecorrumpeerd? Moet tijdens de ledenvergadering het immorele spel van eerlijk leden net zo hard bestraft worden als de acties van de “echte valsspelers”?

Help mee de B.C.Wakkerdam te redden!

*Wellicht beginnen we met drie spelers maar wordt dat aantal later in het spel bijgesteld naar twee. Het komt ook ongetwijfeld voor dat mensen tijdens het toernooi niet aanwezig kunnen zijn (je kan uiteraard ook je buurman op je BBO-account laten spelen). Deze mensen zijn dan automatisch genomineerd om weggestemd te worden (ipv de derde laagste).
** Het speelschema is ruim voor de tijd bekend (een valsspeler weet dus ook dat hij in ronde 6 met J. N/Z speelt).
***Het is een mogelijkheid om bots bij de toernooien de laten meespelen. We kunnen ook de par laten meetellen als een extra resultaat als er te weinig tafels zijn. Op die manier zijn we ook later in het spel verzekerd van voldoende resultaten om iets van een uitslag te bepalen.
****De spelletjes zijn gesorteerd en zullen dikwijls een element bevatten waar voorkennis een duidelijk voordeel oplevert (snit twee kanten op, een toverballenslem, discutabele pre-empts/starts etc)

Bob!
BerichtenCOLON 364
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2013 12:35

Re: B.C. Wakkerdam

Bericht door Bob! » 20 Sep 2015 11:18

Alle suggesties voor aanpassingen uiteraard welkom.

Het toernooi zal plaatsvinden op BBO aangezien daar relatief makkelijk spelverdelingen en schema's te maken zijn. Speelduur van een uurtje lijkt me goed. Tijdstip moeten we ff overleggen.

Ik kan op zich wel fungeren als spelleider, maar als iemand ander wil: graag!
Maken van de spelverdelingen kost best ff wat tijd dus start van het spel kan niet op hele korte termijn.

Gebruikers-avatar
Hopje
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2012 11:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Bericht door Hopje » 20 Sep 2015 19:07

Leuk idee, echter dit weken laten duren lijkt me te lang. Ik stel voor 1 lange dag/avond ofzo
Ik zou een parenscore doen, en geen spellen steken dan is elk voordeel genoeg.

Weten de valsspelers wie de andere valsspelers zijn?
Recht door zee is wel zo makkelijk

Gebruikers-avatar
Onno
Site Admin
BerichtenCOLON 537
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 09:51

Bericht door Onno » 21 Sep 2015 10:08

Grappig idee. Maar ik zou het niet doen.
- BBO weet niets van dit initiatief. Alle spellen op BBO worden gelogd. Er vindt misschien wel automatische monitoring plaats. Ik zou niet willen dat mijn account gevlagd wordt als verdacht en dan daarna moeten uitleggen dat het echt alleen maar een spelletje was.
- Ik zou niet willen dat m'n naam op enigerlei wijze verbonden wordt met vals spel. Als iemand in de wandelgangen even de nuance 'voor de lol' vergeet, heb ik een probleem. En we hebben gezien hoe genadeloos de wandelgangen van de bridgewereld kunnen zijn.

Gebruikers-avatar
Meike
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2012 15:13

Bericht door Meike » 22 Sep 2015 13:50

Misschien iets voor de interbridge kerst-spelletjesavond (of voorafgaand?)

BUTTON_POST_REPLY